Szkolenia

Pytania i odpowiedzi

Nierzadko na szkoleniach spotykamy osoby, które od najmłodszych lat spoglądały w niebo i spełniały swoje marzenia. Równie często są to osoby, które traktują to jako rodzaj sportu. A może raczej, osoby, które szukają przygody w powietrzu… Ilu pilotów – tyle powodów latania.

My w skrócie wyjaśniamy, co zrobić, aby zostać pilotem. Oczywiście, chętnie odpowiemy na jeszcze inne pytania, jakie będą Was niepokoić przed zapisaniem się na kurs.

Dolna granica wieku dla szkolenia szybowcowego to 14 lat, a dla szkolenia samolotowego – 16 lat. Górna granica – nie istnieje 🙂

Kandydat musi mieć wykształcenie minimum gimnazjalne lub równorzędne, bądź być w uczelni gwarantującej takie wykształcenie.

Tak. Badania trwają niecały dzień i są wykonywane najbliżej nas we Wrocławiu. Nie trzeba mieć zdrowia kosmonauty, ale ogólnie dobre samopoczucie jest wskazane – z resztą ocenią to specjaliści.

Zanim wsiądziecie do statku powietrznego, odbywacie szkolenie teoretyczne (zazwyczaj organizowane wczesną wiosną, trwa ono zwykle kilkadziesiąt godzin, a spotkania są zazwyczaj w weekendy) na końcu którego odbywa się egzamin ze zdobytej wiedzy. Później zaczyna się szkolenie praktyczne według ustalonego programu, czyli loty z instruktorem, aż do zdobycia umiejętności pozwalających na samodzielne loty. 

Teoretyczne – wczesną wiosną (warto zainteresować się już w lutym), a szkolenie praktyczne – jak tylko pogoda pozwala; niemniej zazwyczaj jest to środek sezonu – lato. Szkolenie szybowcowe uzależnione jest od wielu czynników pogodowych i organizacyjnych, więc najłatwiej szkoli się w lecie – trwa u nas z reguły od 1 do 21 lipca. Szkolenie samolotowe może odbywać się od wczesnej wiosny aż do późnej jesieni.

Nie, jesteś uczniem-pilotem, nadzorowanym przez instruktora i będziesz nim aż do zdobycia licencji pilota. 

Należy posiadać odpowiednią ilość nalotu (czas w powietrzu), odpowiednie uprawnienia. Ponadto posiadać Świadectwo Radiooperatora, zdać pozytywnie egzamin teoretyczny w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w Warszawie oraz egzamin praktyczny z egzaminatorem.

Małym, ale intensywnym nakładem czasu w jeden sezon jesteś w stanie zostać pilotem. Liczne przerwy w lataniu nie służą dobremu i szybkiemu wyszkoleniu.

Możesz startować w zawodach, latać w różnych miejscach, powiększać swoje uprawnienia i nalot, szkolić innych jako instruktor. Jeśli wykażesz szczególną pasję, talent i zaangażowanie, może być to początek Twojej wielkiej lotniczej kariery: świetnego zawodnika, akrobaty, pilota wojskowego lub samolotów liniowych? Możliwości jest wiele!

Jako pilot wystarczy raz w roku wykonać lot w ramach Kontroli Techniki Pilotażu oraz Kontroli Wiedzy Teoretycznej.

Przede wszystkim ilość nalotu, ilość uprawnień, odznaka (w szybownictwie).